Nieprzemyślane i przemyślane zakupy Polaków
Najwięcej wydatków, jakich respondenci dokonują zarówno bez większego namysłu, jak i w sposób przemyślany są te związane z zaspokojeniem podstawowych potrzeb rodziny. 13 proc. badanych wydało także pieniądze w sposób nieprzemyślany na używki, a 11 proc. na odzież i obuwie, przy czym 9 proc. zadeklarowało, że odzież i obuwie kupuje z rozmysłem. Za przemyślane badani uznawali duże wydatki, takie jak kupno sprzętu AGD/RTV, sprzętu mobilnego i komputerów oraz wydatki na potrzeby dzieci oraz na wyjazdy turystyczne.
Polacy stają się zakupoholikami w miesiącach świątecznych
25 proc. respondentów zadeklarowało, że zdarza im się wpaść w problemy finansowe z powodu częstych i zbyt drogich zakupów, przy czym 27 proc. z nich określa swoje zachowanie jako zakupoholizm. Osoby, które określiły siebie jako zakupoholikami deklarują, że w miesiącach świątecznych takich jak grudzień, marzec i kwiecień (w zależności od tego, kiedy wypada Wielkanoc) są najbardziej podatni zakupom (34 proc.). Miesiącem, w którym najmniej ulegają nałogowi jest styczeń – wskazało go jedynie 9 proc. badanych zakupoholików.
Kupowanie odzieży odchudza portfele
Najczęściej wskazywanym produktem, którego kupowanie prowadzi do zachwiania domowego budżetu jest odzież, wskazana przez 33 proc. badanych. Do problemów finansowych prowadzi również nierozważne kupowanie elektroniki. Według 25 proc. respondentów deklarujących, że mają problem ze zbyt częstymi lub zbyt drogimi zakupami, źródłem ich finansowych kłopotów jest właśnie zakup elektroniki, przeważają w tej grupie mężczyźni (41 proc.).
17 proc. mężczyzn robi nieprzemyślane zakupy codziennie
Największej grupie badanych (29 proc.) trudno określić z jaką częstotliwością dokonują drogich i częstych zakupów. 26 proc. respondentów przyznała, że takie zakupy zdarzają im się raz na tydzień. Łącznie 22 proc. stwierdziło, że zdarza im się to częściej niż raz w tygodniu – codziennie lub 3 razy w tygodniu, a 12 proc., stwierdziło, że takich zakupów dokonują tylko w weekendy. Najczęściej, bo codziennie, spontanicznych zakupów dokonują mężczyźni – 17 proc.
Zbyt drogich zakupów 65 proc. badanych dokonuje w sklepach stacjonarnych, natomiast 36 proc. w internetowych. Najczęściej deklarowaną przyczyną, która popycha respondentów do kupowania drogich rzeczy, jest potrzeba odczuwania przyjemności – (45 proc.).
*Badanie ARC Rynek i Opinia wykonane metodą Computer Assisted Web Interview, na panelu internetowym, na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku od 18 do 65 roku życia, N= 1000, grudzień 2016 r.
***
Biuro Informacji Kredytowej oraz BIG InfoMonitor są partnerami programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem, w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”.