FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP otrzymuje zgłoszenia o próbach wyłudzania danych osobowych osób fizycznych. Bliżej nieustalone osoby, dzwonią na telefony potencjalnych ofiar a ich połączenie identyfikowane jest jako połączenie z numeru centrali Związku Banków Polskich. Ostrzegamy!!! Jest to próba wyłudzenia danych.
Jak przebiega oszustwo?
- nie będą próbowali uzyskać od Ciebie poufnych danych, w szczególności związanych z obsługą bankowości.
- w żadnym wypadku nie będą zachęcali Cię do instalowania dodatkowego oprogramowania.
- nigdy nie będą kontaktowali się z klientami banków. Jedyny kontakt może nastąpić w sytuacjach, w których sam klient banku zwrócił się do Związku w jakiejś konkretnej sprawie i kontakt ten dotyczyć będzie jedynie tej sprawy.
Przypominamy, przy okazji, także podstawowe zasady bezpieczeństwa:
- nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej;
- nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych. Wyjątkiem są bankowe aplikacje mobilne ale informacja o nich jest dostępna na stronach internetowych banków;
- Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał oraz zanotuj numer telefonu z którego dzwoni;
- pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej;
- dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!
- bez dobrze uargumentowanej przyczyny nie podawaj przez telefon również swojego numeru PESEL;
- Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.
Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności połączenia:
- rozłącz się/odłóż słuchawkę – upewnij się, że się rozłączyłeś;
- połącz z centralą Związku Banków Polskich pod numerem tel.(0-22) 48-68-180 – w celu potwierdzenia przekazanych informacji.
Pracownik ZBP potwierdzi ci czy poprzedni telefon był od pracownika Związku.
Źródło: aleBank.pl