Uważaj na oszustów, którzy mogą do Ciebie zadzwonić i podawać się za pracownika BIK lub pracownika działu bezpieczeństwa!

Zdarza się, że oszuści dzwonią do przypadkowych osób lub ofiar wycieków danych i próbują uzyskać dodatkowe, cenne informacje. W takich rozmowach zazwyczaj opisują kryzysową sytuację, która wymaga działania z Twojej strony, żeby uniknąć strat.

 
Większość szczegółów jest zmyślona: przestępcy podają fikcyjną przyczynę kontaktu, żeby spowodować Twoje zaniepokojenie i skłonić Cię do uwiarygodnienia danych. Rozmowy mogą trwać długo, przestępcy mogą przełączać rozmowę do innych „konsultantów”, żeby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu z Centrum Obsługi Klientów BIK lub innych instytucji.
 

Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów. Rozłącz się i sam zadzwoń na infolinię danej instytucji.

 
Oszuści będą chcieli nakłonić Cię do podania danych osobowych, danych niezbędnych do zaciągnięcia kredytu albo pożyczki lub np. danych konta bankowego czy danych karty płatniczej.
 

Nigdy nie podawaj takich danych. Jeśli to zrobisz, możesz stracić pieniądze.

 
Oszuści mogą też Cię przekonywać, że Twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie lub że ktoś zaciągnął na Twoje dane zobowiązania kredytowe/pożyczkowe i musisz zainstalować na swoim komputerze lub smartfonie aplikację, która zwiększy bezpieczeństwo.
 
W rzeczywistości wskazany przez nich program/aplikacja może zrobić coś dokładnie przeciwnego – umożliwi im przejęcie kontroli nad Twoim telefonem lub komputerem.
 

Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji, jeśli namawia Cię do tego osoba, która sama do Ciebie zadzwoniła! Jeśli to zrobisz, oszuści otrzymają nieuprawniony dostęp do Twojego komputera lub smartfona.

 

Pamiętaj:

 
  • Pracownik BIK NIGDY nie będzie prosił Cię o zainstalowanie aplikacji np. AnyDesk lub TeamViewer Quick Support na Twoim komputerze lub smartfonie.
  • Pracownik BIK NIGDY nie będzie Cię pytał o login i hasło do logowania na Twoje konto w portalu BIK lub konto bankowe.
  • Pracownik BIK NIGDY nie będzie Cię pytał o pełny numer Twojej karty kredytowej, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2.
Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem BIK, przerwij rozmowę i sam zadzwoń na naszą Infolinię 22 348 44 44, aby potwierdzić czy to pracownik BIK się z Tobą kontaktował.
 

Twoje reakcje decydują o bezpieczeństwie Twoich danych i Twoich pieniędzy!

 

Źródło: bik.pl

Może Cię zainteresować: