Bez płatności kartą jak „bez ręki”

Możliwość płacenia kartą lub telefonem w okolicznych sklepach i punktach usługowych to coraz ważniejszy argument przy wyborze miejsca zamieszkania – to jeden z wniosków płynących z najnowszego badania „Postawy Polaków wobec form płatności”. Aż 60% z nas płatność kartą lub telefonem określa jako preferowaną formę rozliczeń. Zmienia się też percepcja płatności bezgotówkowych. Polacy zaczynają traktować ich dostępność jako coś naturalnego i oczywistego, podobnie jak dostęp do internetu czy ciepłą wodę w kranie.

Aż 82 proc. pytanych zauważyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększenie liczby miejsc, w których można płacić kartą lub telefonem. Stale rosnąca dostępność sieci terminali sprawia, że możliwość płacenia bezgotówkowego w coraz większym stopniu jest postrzegana jako coś oczywistego. Jednocześnie wzrasta znaczenie dostępności tej formy płacenia dla osób, które chcą z niej korzystać, Szczególnie dla tych spośród nich, którzy natknęli się na sytuację, w której nie mogli zapłacić inaczej niż gotówką. 59 proc. badanych skarży się, że tego typu problem napotyka przynajmniej raz w miesiącu.

O sile preferencji w zakresie płatności bezgotówkowych świadczy też jeden z zaskakujących wniosków płynących z wyników badania. Dla 78 proc. badanych przy wyborze miejsca zamieszkania ważnym czynnikiem byłaby dostępność w okolicznych sklepach możliwości płacenia kartą lub telefonem. To o 9 punktów procentowych więcej wskazań niż dla czynnika, jakim jest odległość od miejsca zamieszkania przyjaciół, a nawet rodziny (o 2 punkty proc.). Aspekt ten jest szczególnie ważny dla osób, które natknęły się na sytuację, w której chciały, ale nie mogły zapłacić kartą (82 proc. wskazań).

Dostęp do płatności bezgotówkowych w miejscu zamieszkania jest szczególnie ważny dla osób zaliczanych do segmentu Zamożnych (aż 85 proc. wskazań). Na drugiej szali – znajdują się respondenci zaliczani do segmentu Marzycieli, jednak nawet tutaj na ważność możliwości płacenia bez gotówki wskazuje 75 proc. badanych. (Opisy segmentów charakteryzujących wytypowane grupy respondentów znajdują się w materiałach dodatkowych).

Przyczyny, dla których tak dużą wagę przywiązujemy do dostępności terminali, mogą wyjaśniać spontanicznie wymieniane motywy płacenia kartą lub telefonem. Jednym z najważniejszych jest wygoda – wskazywana przez blisko 65 proc. badanych, czyli ponad dwuipółkrotnie więcej, niż w przypadku gotówki, dla której podobnie jak w poprzednim roku na pierwszym miejscu wśród przyczyn jej wykorzystania wymienia się jest „brak możliwości zapłacenia kartą” (25 proc.).

Wiele dodatkowych informacji oraz infografiki zawarto w materiałach dodatkowych udostępnionych na HTTPS://WWW.ESERVICE.PL/PPWFP_2018

Może Cię zainteresować: